BLOG TUTOR (14) BUSINESS TUTOR (17) cerita (79) CERITA LAWAK (72) EDUCATION (66) JOBS (29) NEWS (82) Puisi (8) resepi (1) Video (4)

Saturday, February 19, 2011

Barca look for home comfort


MADRID: Champions Barcelona will hope to put their mid-week Champions League defeat at Arsenal behind them by getting back on track in the league with a home win over Athletic Bilbao tomorrow.
Barcelona saw their record run of 16 consecutive league wins come to an end with a 1-1 draw at Sporting Gijon last time out and then went down 2-1 to Arsenal in the first leg of their Champions League last 16 tie on Wednesday.

Second-place Real Madrid closed the gap at the top to five points last weekend but Barcelona winger Pedro Rodriguez believes there is no reason to panic, insisting his side had anticipated a long battle for the title.

"There has always been a title race, even when the gap was seven points," said Pedro.
"It is going to be a long championship and we knew Real Madrid wouldn't give up. We are calm and have a five-point lead at the top so we just want to carry on."

Barcelona need to lift their spirits after losing to Arsenal despite David Villa having given them a first-half lead, but they are up against a Bilbao team that are flying high in fifth.

Barcelona are unbeaten in the league since their surprising 2-0 home loss to Hercules in mid-September but will not want to drop any more points to encourage Jose Mourinho's chasing Real Madrid side.

Real have had an extended rest, with their Champions League trip to Lyon not until Tuesday, ahead of today's home match against promoted Levante.

Madrid have won all 11 of their home matches at the Santiago Bernabeu this season and Portuguese centre-back Pepe believes Mourinho is capable of reeling in Barcelona in the title race.

Levante, two points above the relegation zone, drew 0-0 with Real earlier in the season but were thrashed 8-0 by them in the King's Cup and will be gunning for revenge.

Levante can take heart from the absence of Real's first-choice goalkeeper Iker Casillas, who is suspended after his red card in the 1-0 win at Espanyol last weekend.

Antonio Adan made his Madrid league debut after Casillas was sent off two minutes into the Espanyol game and the 23-year-old, who came through the ranks at Real, could start against Levante as Jerzy Dudek is still struggling with injury.

In other matches, Atletico Madrid travel to Real Zaragoza today with under-pressure coach Quique Sanchez Flores desperate for a win to save his job. Atletico have lost their last four league matches to drop to 11th and are seven points off the top six.

Sevilla are another big side having a difficult season and host promoted Hercules tomorrow with former Mali striker Frederic Kanoute admitting hopes of a top-four finish are now out of the question.

"We have to be realists and think that the target is now the Europa League," said Kanoute.

Sevilla, fourth last season, are 14 points off the Champions League places and have a battle to get into Europe at all as they lie six points behind sixth-placed Espanyol.

Elsewhere, Jose Luis Mendilibar, the new coach of third-bottom Osasuna, takes charge for the first time in tomorrow's home match against Espanyol. -- AFP

from----> NST
»» Readmore

Tuduh anak pembawa sial

KEJAM...Shatini menunjukkan kesan dera di kedua-dua lengan akibat dipukul bapa.
KEJAM...Shatini menunjukkan kesan dera di kedua-dua lengan akibat dipukul bapa. 
 
ULU TIRAM: Seorang kanak-kanak perempuan dianggap pembawa sial kerana berpenyakit kulit sejak dilahirkan, dilayan lebih teruk daripada haiwan dan menjadi mangsa deraan bapa kandungnya di Taman Puteri Wangsa di sini, sejak lebih 10 tahun lalu.

Bapa kanak-kanak berusia 12 tahun itu bukan saja memukulnya menggunakan kayu serta topi keledar, malah kanak-kanak malang itu dicucuh dengan besi panas.

Bagaimanapun, perlakuan kejam lelaki berusia 40-an itu terdedah selepas mangsa yang hanya dikenali sebagai Shatini mengadu nasib malang menimpanya kepada jiran sebelum diselamatkan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), tengah hari semalam.

Shatini yang menghidap penyakit kulit di kaki dan tangan didapati mempunyai 20 kesan luka lama dipercayai akibat penderaan fizikal.

Menurut Shatini, bapanya memberi alasan dia diperlakukan sedemikian kononnya untuk mendidiknya lebih berdisiplin.


“Saya sudah lali dengan sikap panas baran bapa yang kerap memukul, menendang, memijak dan memaki hamun saya menggunakan perkataan lucah hampir setiap hari setiap kali pulang kerja.


“Berbeza dengan adik perempuan yang berusia lapan tahun, ibu dan bapa memanjakan dan menyayanginya kerana dia tidak memiliki sebarang kecacatan seperti saya,” katanya.

Shatini diberhentikan sekolah ketika tahun lima mendakwa, penderaan terbaru dialaminya kelmarin, selepas ibu bapanya bertengkar.

Menurutnya, bapanya yang menuduh dia punca masalah itu memanaskan besi sebelum menekap besi itu pada tumitnya.

“Selepas itu, ibu (berusia 30-an) pula memukul saya menggunakan paip PVC pada paha,” katanya.


Menurut anak sulung daripada dua beradik itu, sejak lebih setahun lalu, dia diarah tinggal di rumah dan membersihkan rumah ketika bapa serta ibunya keluar bekerja di Singapura.


“Bapa bekerja di bahagian pembersihan manakala ibu sebagai pengawal keselamatan. Saya hanya dibenar makan nasi dan lauk yang disimpan berhari-hari, kononnya bagi menjimatkan perbelanjaan.


“Ibu dan bapa mengatakan ia perlu dilakukan supaya mereka boleh mengumpul wang bagi mengubah suai rumah,” katanya.


Menurut Shatini, dia pernah bersekolah di sekitar bandar raya ini sehingga tahun empat sebelum dihantar ke Butterworth, Pulau Pinang, untuk tinggal bersama saudara ibu serta bersekolah di sana.


Bagaimanapun, ia hanya untuk setahun sebelum dibawa pulang ke Johor awal tahun lalu, dengan alasan mahu disekolahkan di sini.


“Itu semua hanya alasan kerana sebenarnya saya dijadikan tempat bapa melepaskan geram,” katanya.


Sementara itu, Pegawai JKM Johor Bahru, Mohd Faizal Abu Bakar berkata, selepas Shatini diselamatkan pihaknya melaporkan kes dera itu di Balai Polis Pelangi Indah.


“Kanak-kanak itu akan diberi perlindungan dan kesnya akan disiasat mengikut Akta Kanak-Kanak 2001.


“Dia sudah dibawa menjalani pemeriksaan kesihatan dan JKM juga akan mendapatkan maklumat daripada ibu bapanya secepat mungkin,” katanya.


Sementara itu, jurucakap Balai Polis Pelangi Indah mengesahkan menerima laporan itu dan akan mengambil keterangan ibu bapa kanak-kanak itu dalam tempoh terdekat.


petikan dari METRO
»» Readmore

Bagaimana Menguji & Mengetahui Bahawa Si Dia Benar Mencintai Anda?

Ujian Cinta

Tidak sukar untuk membaca perilaku lelaki ketika dalam membuat keputusan atau mengerja sesuatu perkara, tapi dari segi emosi fuhhh…kadang-kadang lebih mudah untuk kita membaca buku teks kejuruteraan dari memahami hati dan perasaan si jejaka ni.

Sudah pasti ramai di kalangan anda tertanya-tanya dan ingin tahu sangat perasaan si dia terhadap anda. 5 cara di bawah boleh membantu anda untuk menge’test’ adakah dia benar-benar menyayangi anda atau tidak.

Peringatan : Sebenarnya terdapat banyak lagi cara yang lebih mendalam, tapi yang di bawah ini boleh jugak diguna sebagai ujian ringan :)

1. Mula Dengan Melihat Tingkah Laku Si Dia

Banyak perkara yang boleh anda perhatikan pada si dia untuk anda mengetahui perasaanya kepada anda. Antaranya, adakah dia tiba-tiba berubah tingkahlaku ketika berada di samping anda? Kalau biasa-biasa buat muka cool, tapi apabila dekat dengan anda dia buat muka yang lebih ‘friendly’ dan romantik. Kalau biasa-biasa dia pakai selekeh tapi apabila berjumpa dengan anda dia memakai pakaian bergaya dan wangian menusuk kalbu.
Adakah ini bermakna dia menagih perhatian anda? Ketahuilah bahawa bukan senang lelaki nak buat benda-benda macam ni. Ini bermakna dia berusaha keras untuk menunjukkan sayang dan penghargaannya kepada anda.

2. Dia Asyik Curi Pandang Anda

Pernahkah ketika anda sedang khusyuk melakukans sesuatu, jauh di sudut mata anda perasaan si dia tengah memerhatikan anda? Kemudian ketika anda menoleh, dia pura-pura menoleh ke arah lain? Ini bermakna dia menyukai anda dan tidak dapat menipu diri sendiri bahawa dia mencintai anda.

3. Dia Adalah Pahlawan Sejati Anda

Ketika anda dilanda masalah, ada je dia muncul entah dari mana membantu. Tayar kereta anda pancit, tidak sampai 5 minit dia tiba membantu. Dia buka pintu untuk anda, tarik kerusi anda (mcm drama sikit2 lah:) ). Lelaki yang melakukan perkara ‘respectful’ sebegini kepada wanita hanya ada satu sebab sahaja – CINTA.

4. Dia Berkawan Dengan Kawan Anda

Si dia tahu bahawa rakan-rakan dan keluarga di sekeliling anda adalah orang yang penting dalam hidup anda. Dia cuba berkawan dengan rakan anda. Lelaki yang tidak kisah untuk mengenali atau berkawan dengan orang-orang penting dalam hidup anda adalah lelaki yang berdusta dan bersandiwara mencintai anda.

5.  Dia Jujur Kepada Anda

Lelaki yang benar-benar mencintai anda akan jujur dan ikhlas berkongsi apa yang tersirat di hatinya kepada anda. Tak kira masalah peribadi atau kerja, dia akan bercerita kepada anda seperti anda sahabat karibnya. Lelaki yang berdusta hanya melemparkan kata pujian palsu dan dusta semata-semata.
»» Readmore

Tips Cinta Hubungan Jarak Jauh


Hi Pencinta sekalian.

pada posting kali ini saya akan berkongsi tentang bagaimana untuk menjaga hubungan jarak jauh agar terus berkekalan malah lebih hebat daripada keadaan sekarang.
Sebagaimana yang kita tahu, cinta antara dua insan hendaklah mempunyai penghubung atau ‘connector’ yang menyambung kedua-dua hati mereka.

Jadi persoalannya sekarang, bagaimana kita hendak mengekalkan hubungan jarak jauh?

Jawapannya adalah kita perlu sentiasa mendail nombor hati pasangan kita dan menghubungi mereka selalu :)
Berikut adalah tips cinta ringkas untuk mengekalkan hubungan cinta jarak jauh.

1) Usahakan untuk berjumpa walaupun sekejap.


Ya, kalau boleh selagi kudrat masih ada, selagi sihat dan selagi ada wang, usahalah untuk berjumpa dengan pasangan anda yang nun jauh di sana. Dengan berjumpa pasangan anda walaupun seketika akan recharge balik kenikmatan dan keindahan cinta anda berdua.
Rindu…..Jumpa. Rindu….Jumpa. (Berjumpa mengikut batas-batas moral dan agama ya :) )

2) Sentiasa mengingatkan diri agar terus setia pada pasangan.


Kebanyakan hubungan cinta jarak jauh tidak kekal adalah disebabkan rasa ‘insecurity’ pada diri kita sendiri. Kita asyik berfikir “Ah mesti dia ada lelaki lain kat sane, sia-sia je aku setia” , ” Betul ke hubungan ni boleh di bawa ke jinjang pelamin nanti? Cari sini lagi best.” dan ______________(isi tempat kosong).
Jadi anda harus menarik semangat kesetiaan di dalam hubungan anda dengan membersihkan diri anda dari sebarang ketakutan dan percaya pada diri anda dan juga pasangan.

3) Beri kejutan kepada pasangan anda

 
Hubungan yang sudah lama sering bertukar menjadi hubungan yang bosan kerana masing-masing sudah ‘selesa’ dengan perbuatan masing-masing. Kalau dulu bukan main lagi sentiasa senyum dan maintain macho, pakai wangi-wangi, rambut sikat kemas dan macam-macam lagi perkara yang control.

Cara untuk memecah pola hubungan bosan ini adalah untuk meletakkan elemen of surprise iaitu sebarang kejutan yang bermakna kepada pasangan anda. (saya tidak menanggung sebarang kejutan yang membawa padah seperti sakit jantung ya :) )

Kejutan yang betul akan memberi pasangan anda perasaan terkejut kegembiraan disamping terharu dengan tindakan anda sekaligus mengukuhkan lagi perasaan cintanya kepada anda.

Okay, harap anda boleh praktikan tips cinta ringkas pada posting kali ini.
Ingat, jika anda hendak mengubah situasi hubungan anda, anda harus berani bertindak bukan hanya merancang tanpa sebarang tindakan susulan. Nasib hubungan anda terletak pada keputusan anda.

Semoga Berjaya. Jumpa lagi ….
Sang Pencinta Unik,
»» Readmore

Rahsia landskap menawan


1. Sepadukan antara binaan dan taman
Apabila membina landskap, perancangan hendaklah mengambil kira penyepaduan sebarang binaan dan taman dari segi bentuk, skala, warna dan bahan.


2. Pertimbangan saiz pokok apabila matang


Perlu mengambil kira saiz pokok atau tumbuhan terutamatumbuhan yang boleh membesar untuk melindungi tingkap, balkoni, pendawaian elektrik, atau pemandangan.


3. Kos pembinaan landskap

Kira dan tetapkan harga setiap bahan dan kos luar jangka.

Pastikan ia mengikut bajet kewangan anda.


4. Bina lorong laluan yang luas

Bina lorong laluan sekurang-kurangnya satu meter supaya orang dewasa boleh berjalan beriringan.

Lebihkan ruang untuk tumbuhan yang rendang.

Sediakan ruang untuk meletakkan bangku di sepanjang lorong jika taman luas.


5. Buat lengkungan

Bentuk lengkungan dan bentuk bebas dapat menarik perhatian.

Menjadi amalan kebiasaan menanam pokok tinggi di belakang dan yang rendah di hadapan.


6. Gambarkan taman secara keseluruhan

Rancang pembinaan landskap secara keseluruhan walaupun kita hanya membina sebahagian saja pada satu-satu masa.

Tanpa pelan keseluruhan, bahagian tertentu tidak nampak bersepadu.


7. Bina jalan masuk

Landskap bermula di tapak kediaman atau bangunan bukan di kawasan kediaman.

Binaan elemen seperti pintu pagar, tempat yang redup, pagar kecil, pagar tumbuhan atau sempadan taman untuk membentuk jalan masuk dari hadapan atau sisi halaman amat penting.


8. Pilih tumbuhan yang betul

Pilih tumbuhan taman yang sesuai dengan suhu dan cuaca, keamatan cahaya matahari dan teduhan, jenis tanah dan kelembapan. Wang dan masa dapat dijimatkan, tumbuhan hidup segar, kurang memerlukan perhatian dapat mengelakkan ia tidak subur dan mati.


9. Keserasian antara sayur-sayuran dan tumbuhan lain

Tidak perlu kebun sayur berasingan.

Lebih menarik jika ada penggabungan tanaman sayur-sayuran dan tumbuhan landskap termasuk yang berbunga dalam satu kelompok di tengah kawasan landskap atau laman.


10. Beri pencahayaan kepada taman

Kita tidak perlu tergesa-gesa ke taman sebelum matahari terbenam untuk menikmati keindahan landskap.

Berikan pencahayaan untuk keselamatan dan keseronokan pada ketika malam.
Beri pencahayaan pada patio, dek, lorong, kolam dan kawasan lain.
»» Readmore

Bapa didakwa bunuh bayi perempuan berusia 10 hari

 gambar hiasan

KUALA LUMPUR: Seorang bapa didakwa di Mahkamah Majistret di sini hari ini terhadap pertuduhan membunuh bayi perempuannya berusia 10 hari dengan menanam bayi itu dalam lubang yang baru digali di belakang rumah, lima hari lalu.

Pertuduhan dibacakan terhadap Muhammad Rafiq Suresh Abdullah, di hadapan Majistret Siti Shakirah Mohtarudin, namun tiada pengakuan direkodkan daripada bapa anak lima itu.

Muhammad Rafiq, 38, seorang penganggur didakwa melakukan kesalahan itu di alamat No 1, Jalan Kepong Batu 6 3/4, Jinjang, di sini, antara jam 11 pagi dan 6 petang, 13 Februari lalu. Tertuduh yang juga penganggur, dibawa ke Penjara Sungai Buloh untuk ditahan sehingga sebutan semula kes pada 18 April.
Pendakwaan dilakukan oleh Timbalan Pendakwa Raya Muhamad Abu Hassan Ramli, mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.-Bernama

petikan dari METRO
»» Readmore

Remaja perkosa budak 5 tahun

gambar hiasan

KUALA LUMPUR: Pencuri setan. Itu ungkapan layak diberikan kepada seorang remaja berusia 14 tahun yang merogol seorang kanak-kanak perempuan berusia lima tahun selepas menyelinap masuk ke rumah mangsa di sebuah flat di Kepong, di sini, kelmarin.
Difahamkan, suspek dipercayai masuk ke rumah itu untuk mencuri, namun berubah fikiran selepas melihat kanak-kanak itu tidur sendirian dalam sebuah bilik di rumah berkenaan sebelum merogolnya.

Dalam kejadian kira-kira jam 1 pagi itu, kanak-kanak terbabit tinggal sendirian kerana ibu bapanya berusia 30-an berniaga di bawah flat berkenaan.
Menurut sumber, sebaik menyelinap masuk ke rumah mangsa, suspek yang berkeliaran dalam kediaman itu dipercayai mencari barangan berharga kemudian melihat kanak-kanak perempuan itu tidur sebelum merogolnya.

Beliau berkata, mangsa kemudian turun menemui ibu bapanya dalam keadaan menangis kerana sakit pada kemaluannya.

“Ibunya terkejut sebaik dimaklumkan kejadian terbabit. Pemeriksaan lanjut pasangan suami isteri itu mendapati kemaluan mangsa mengalami pendarahan teruk.
“Pasangan itu segera membawa anaknya ke hospital untuk diberikan rawatan,” katanya.

Sehubungan itu, mangsa membuat laporan di Balai Polis Setapak, di sini, untuk siasatan dan tindakan lanjut.
Difahamkan, remaja terbabit diberkas polis di rumahnya yang juga berhampiran rumah mangsa dan akan direman lima hari bagi membantu siasatan.

Kes disiasat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan (KK).

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kejadian itu, namun enggan mengulas lanjut.

petikan dari METRO
»» Readmore

Derita anak kecil

SAKIT...darah beku daripada kepala bayi terbabit dikeluarkan menggunakan tiub.
SAKIT...darah beku daripada kepala bayi terbabit dikeluarkan menggunakan tiub. 
KUALA LUMPUR: “Sayu hati saya apabila melihat keadaannya yang sebelum ini ceria kini menderita kerana terpaksa bertarung nyawa berikutan parah di kepala sejak 10 bulan lalu.
“Doktor beritahu masa depannya masih kabur dan kemungkinan tidak akan menjadi normal seperti kanak-kanak lain,” kata Rina Abdul Halim, 30, mengenai anaknya, Sheena Mohamad Safwan, 18 bulan.

Bayi perempuan itu kini menderita dan masih dirawat selepas mengalami pendarahan otak serius dan patah kaki dipercayai didera pengasuhnya ketika berusia enam bulan.

Kejadian itu menyebabkan bayi terbabit menjalani beberapa pembedahan bagi mengeluarkan darah beku di dalam otak, selain terlantar beberapa bulan di hospital.

Rina berkata, tragedi berkenaan berlaku selepas dia menghantar anak ketiganya itu ke rumah pengasuh di Mantin, Negeri Sembilan, pada April tahun lalu.


Menurutnya, ketika dihantar ke rumah pengasuh terbabit, Sheena sihat sebelum dia pergi bekerja di ibu kota menaiki komuter dari Seremban.


“Bagaimanapun, pada hari kejadian, saya tidak dapat mengambil Sheena berikutan komuter mengalami masalah sebelum meminta suami mengambil anak saya itu di rumah pengasuh kira-kira jam 5 petang.

“Pengasuh terbabit menghubungi kami supaya mengambil Sheena lebih awal dengan alasan hendak membuat persediaan menyambut hari jadi anaknya. Dia mempunyai dua anak perempuan berusia 12 bulan dan tujuh tahun,” katanya.

Menurutnya, dia yang tiba di rumah mula bimbang keadaan Sheena kerana asyik merengek serta menangis bahkan ada ketikanya mengalami kesukaran bernafas. “Saya yang menyangkakan anak kembung perut membawanya ke klinik dan doktor menyatakan mungkin dia tidak selesa kerana demam. “Namun, sebaik dibawa pulang, saya mula perasan terdapat bengkak pada pahanya sebelum membawanya semula ke klinik. Bagaimanapun, Sheena terpaksa dirujuk ke Hospital Tuanku Jaafar di Seremban, selepas keadaannya makin kritikal,” katanya.

Rina berkata, ketika di wad kecemasan, dia memberitahu doktor bertugas supaya berhati-hati sebelum menceritakan apa yang berlaku. “Namun segalanya terjawab apabila ujian X-ray mendapati paha anak saya patah dan bengkak di kepalanya kian ketara. Melihatkan itu, saya menghubungi pengasuh terbabit dan bertanyakan hal sebenar.


“Dia bagaimanapun memberitahu tiada apa yang berlaku serta tidak tahu punca kecederaan anak saya. Sheena kemudian dimasukkan ke wad kanak-kanak, ” katanya.


Namun, katanya, tidak lama kemudian bayinya tiba-tiba tidak sedarkan diri dan doktor memberitahu anak diserang sawan tiga kali ketika dirawat.


“Melihat keadaan anak saya bertambah serius, doktor mengesyaki sesuatu lalu mengarahkan dilakukan CT Scan dan keputusan menunjukkan anak saya mengalami pendarahan dalam otak.


“Sebaik mendengar khabar itu, saya bagaikan hilang arah apatah lagi memikirkan nyawa anak saya seolah-olah seperti telur di hujung tanduk. Sheena kemudian dirujuk ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) sebelum pembedahan dilakukan pakar neurologi.


“Susulan itu, anak saya terlantar beberapa minggu di hospital berkenaan dan sebanyak enam pek darah beku dikeluarkan dari kepalanya. Pakar mata turut mengesahkan anak saya mengalami pendarahan di kedua-dua matanya,” katanya.


Rina berkata, berdasarkan laporan perubatan, doktor mengesyaki kecederaan anaknya berkemungkinan akibat digoncang dengan kuat (sindrom menggoncang bayi).


“Bagaimanapun, doktor tidak dapat memastikan bagaimana kaki Sheena boleh patah berikutan dia masih bayi dan belum boleh merangkak dan berjalan. “Kakinya yang patah dipakaikan hip-spica (menggunakan gentian kaca) selama hampir enam minggu. Untuk itu, saya terpaksa mengambil cuti tanpa gaji selama empat bulan untuk menjaga anak saya itu,” katanya dengan nada sebak.


Menurutnya, dia kini masih perlu berulang-alik ke HKL dan Hospital Tuanku Jaafar, bagi mendapatkan rawatan bayinya.


Dia yang membuat laporan polis berhubung kes terbabit bagaimanapun pelik apabila belum ada tindakan undang-undang diambil walaupun sudah berulang kali mendapatkan penjelasan.


“Saya mahukan keadilan terhadap nasib bayi saya. Penderitaan Sheena terlalu teruk dan saya tidak boleh memaafkan apa yang berlaku begitu sahaja. Saya yakin polis mampu merungkai apa yang berlaku dan membawa individu yang bersalah ke muka pengadilan,” katanya.


petikan dari METRO

»» Readmore

Cara Nak Tukar Background image dengan ADD HTML


Harap aku sendiri suka tengok bekground baru ni. Ada warna faveret aku. Huee... Ada beberapa bakcground kesukaan lagi antara kaler hitam. Tapi, bila aku test kat blog, jiwa tak teruja pulak dah. Apa kena ni?

Sapa yang nak tukar background tu boleh lawat kat sini - PICIT

Design dia sangat cute. Kalau korang tak suka, better buat sendiri la kan. Tapi bagi yang berkenaan, senang aje cara nak upload background tu dalam blog korang. Bonus, orang tu siapkan header sekali. Korang just kena edit je ikut kesukaan.


Cara-cara:

  • Pilih satu bakcground then copy html dia kat sebelah tu.
  • dah bukak Dashboard kan? BUkan dashboard keta tu aa. Dashboard blog tau. Then, klik DESIGN.
     
  •  Pastu, klik Page Element. Then, klik ADD GADGET dan sila pilih ADD HTML.
     
  • Paste kan code html yang dicopy ke dalam kotak ADD HTML tu. Then, SAVE.
     
  • Cuba refresh blog. Tengok jadi apa.


Kalau cam huduh sikit rupanya... harus diingatkan bahawa:

  • Kalau pakai BLOGGER TEMPLATE Design, kod ni ngam untuk template bernama Picture Window (blue), Awesome Inc atau Travel. Yang lain , tak ngam. 
  • Kalau masih pakai OLD BLOGGER TEMPLATE, pakai MINIMA White.
  • Clearkan sebarang kod html background lain. Nanti clash ngan kod baru pulak. Dah jadi kilometer kalala pulak bahasa html dia kang, pastu kuar la gambo ntah pape.
  • Sila bukak mata beso-beso sikit, tengok background untuk 2 column ke 3 column. Ejas ikut layout yg anda suka. Kalau yang 2 column punya layout takleh la pakai bakcground 3 column. Tak match. Sila sedar diri semasa mencantikkan blog anda. 
  • Korang boleh ejas tulisan dan segala ape pun kat bahagian template designer tu. Nak tukar tulisan, kaler tulisan apa segala, klik ADVANCE. 

Cara ni lebih senang dari download the whole template then upload masuk blog korang. Selalunya nanti akan effect Nuffnang. Pastu, takleh edit ikut cara kita. MENYAMPAH! Kalau pakai cara yang aku ajar kat atas tu, korang dah takyah setting Nuffnang balik, dia memang ada je kat situ. 
Untuk Header

  •  Klik gambo header tu dan SAVE.
  • Bukak le PAINT atau Photoscape, edit gambo ikut suka.
  • Size header untuk 2 column ialah 660px manakala saiz header untuk 3 column ialah 940px. Selalu kalu photoscape dia dah otometik set dah kalau ko taruk 660 nanti tingginya dia ejas snri.
  • Pastu habih suma, klik SAVE.
  • Pi kat DASHBOARD blog, klik DESIGN - PAGE ELEMENT then klik Header kat atas tu.
  • Upload gambo kat situ dengan mengklik BROWSE dahulu diikuti dengan search file yang ada save gambo header tadi.
  • Pastu, dah kuar gambo , save ek. 
  • Cube tgk jadi tak.

Kalau tak jadi, sila kontek aku di ruangan komen. 
»» Readmore
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...